Øget ansvar for både
egen og virksomhedens
udvikling.

iProspect

Hvem er iProspect?

iProspect er verdens største performance marketing bureau og en del at Dentsu gruppen. En global virksomhed med +45.000 ansatte. iProspect er en virksomhed med højt specialiserede medarbejdere og høje krav til vækst og bundlinje.

iProspect i Danmark har i mange år oplevet høj vækst, gående fra at være et lille bureau til at være en stor virksomhed med over 100 kunder.

Udfordring

Som en virksomhed i vækst mærkede iProspect i stigende grad udfordringerne ved at være organiseret i en klassisk “orange” pyramidemodel, som eksisterede i Dentsu. Der var blevet langt fra specialisterne til direktøren, og det frustrerede medarbejderne. Ledelsen var samtidig under pres for at træffe de rigtige beslutninger med følelsen af, at de havde bind for øjnene. Det kostede både på medarbejdertilfredshed og væksten. 

Som del af “det nye ledelsesparadigme”, fik iProspect derfor frie tøjler til at teste en ny måde at organisere sig på samt ændre tilgangen til ledelse markant.

Tilgang

For at understøtte initiativet om at ændre tilgangen til ledelse deltog lederen for iProspect i et af vores åbne ledelsesforløb. Et forløb, som anvender en aktionslæring-tilgang, hvor en dyb, personlig udvikling kobles med praktiske eksperimenter i hverdagen og organisationen. Det blev til et forløb, som lederen brugte til at tage et opgør med det konventionelle lederskab, vi er opvokset med fra skolebøgerne, som fortsat hersker i erhvervslivet. 

Gennem refleksion og dialog med coaches fra re:lead og de øvrige på holdet opdagede han, hvor vigtigt det var, at han som leder trådte ned fra piedestalen. Han begyndte at vise mere tillid til medarbejderne og afprøvede nye ledelsestilgange, hvor udvikling af mennesker og forretning gik hånd i hånd.

Sammen med ledergruppen gennemførte han en radikal ændring i organisationen, som gik fra den klassiske pyramide til en teamstruktur, hvor kompetencerne hos specialisterne var centreret om kunderne, så de lettere kunne træffe egne beslutninger. 

Hos re:lead støttede vi op om den udvikling med et træningsforløb for alle mellemledere og medarbejdere i iProspect, hvor vi havde fokus på udviklende samspil, som styrkede dem i at håndtere tensions i organisationen. Det understøttede også en ledelseskultur med en mere coachende og inkluderende tilgang. 

Vi trænede lederne i at forstå de underliggende behov og være opmærksom på forskellen mellem indholdslag (hvad vi taler om) og proceslag (hvordan vi taler om det). Det var med til at øge deres bevidsthed markant, og gjorde dem i stand til at håndtere konflikter hurtigere og mere udramatisk. De blev også trænet i, hvordan de kan stille bedre spørgsmål i personlige samtaler, samt guide og støtte deres medarbejdere i deres udvikling. 

“At være leder i en organisation hvor alle udviser lederskab og tager ansvar for både egen og virksomhedens udvikling er frisættende for det betyder at jeg kan fokusere på det som jeg er bedst til“.

Flemming Kaasgaard
Managing Director

Effekt

Medarbejdertilfredsheden steg markant på alle relevante områder, og lysten til tværfaglig innovation fik et kæmpe løft. Teamet udviklede blandt andet et produkt, der blev rullet ud globalt i organisationen, som var med til at sætte det danske team på verdenskortet. 

Medarbejderne i den nye organisation tog øget ansvar for både deres egen udvikling samt virksomhedens. På intet tidspunkt blev der fra topledelsen ændret på kravene til vækst og profit, og iProspect fortsatte med at levere på disse nøgletal. Casen er et godt eksempel på, at menneskelig udvikling og virksomhedsvækst kan gå hånd i hånd.

Har I også brug for en kulturopgradering?

Vi arbejder med mennesker og organisationer som har modet til at vokse på nye måder, ved at sætte en bevidst udviklende kultur på den topstrategiske agenda.

Kontakt os for at høre mere

Vi mener at der er behov for en opgradering af vores indre menneskelige og organisatoriske styresystemer. Er du enig?